l'article du mois (juin 2014)

High-resolution rainfall variability simulated by the WRF RCM: application to eastern France

par Romain Marteau, Yves Richard, Benjamin Pohl, Carmela Chateau Smith et Thierry Castel

Climate Dynamics, DOI 10.1007/s00382-014-2125-5Marteau2014

The Weather Research and Forecasting (WRF) model, driven laterally by ERA-Interim reanalyses, is used here to downscale rainfall, at relatively high resolution (8 km) over Burgundy (eastern France), during the period 1989–2009. Regional simulations are compared to the Meteo-France Station Network (MFSN; 127 daily raingauge records), at various temporal scales, including interannual variability, the annual cycle, and weather types. Results show that the spatial distribution of WRF-simulated rainfall climatology is consistent with MFSN observation data, but WRF tends to overestimate annual rainfall
by 15 %. At the interannual scale, WRF also performs very well (r 0.8), despite almost constant, systematic overestimation. Only the average annual rainfall cycle is not accurately reproduced by WRF (r 0.5), with rainfall overestimation in spring and summer, when convective rainfall prevails. During the winter season (October–March), when stratiform rainfall is prevalent, WRF performs better. Despite the biases for summertime convective events, these results suggest that high-resolution WRF simulations could successfully be used to document present and future climate variability at a regional scale. Nevertheless, because of overestimated convective rainfall, WRF-simulated rainfall should probably not be used directly to feed impact models, especially during the vegetative summer period.